Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Էլիտարների երկիր, Հայաստա՛նս

Էլիտարների երկիր, Հայաստա՛նս
18.03.2014 | 12:04

Չեմ փորձի պատմական անդրադարձ կատարել` ճշտելու համար, թե հայոց թագավորական տների անկումից հետո պահպանվե՞լ են արդյոք պալատական-ազնվատոհմիկ ընտանիքներ, որոնք իրենց ծագումով, նիստուկացով, առանձնահատուկ ավանդույթ-սովորույթներով, վավերաթուղթ կամ խորհրդանշական որևէ իր-առարկայով հանրությանը հայտ կներկայացնեն կամ իշխանություններից կպահանջեն վերականգնել իրենց պատմական-տոհմական իրավունք-արտոնությունները:
Ընդհանրապես, բարձրաշխարհիկ խավի մասին մեր պատկերացումները կազմվել ու սահմանափակվում են ռուսական կամ եվրոպական պատմություններով:
Թե ինչ կյանք ու կենցաղով են ապրել հայ ազնվական-բարձրաշխարհիկները, չգիտենք: Պատմիչները լռում են, գեղարվեստը հասարակական ընկալում չի ստեղծել: Համենայն դեպս ես չեմ հիշում, չգիտեմ մի գիրք, մի ներկայացում, մի ֆիլմ, որտեղ պատկերված լինի հայ ազնվականության կյանքը, հայ ազնվականի կերպարը:
Ազնվականության շառավիղներ, իհարկե, կան, բայց նրանք վաղուց սովորականից էլ սովորական մահկանացուներ են` նույն կարմիր արյունով, ինչպիսին հոսում էր սովետական յուրաքանչյուր բանվորի ու գյուղացու և այսօրվա ցանկացած ընտրյալ պառլամենտականի ու բոմժախավի երակներում:
Հանրագիտարանային ձևակերպումով «ազնվականությունը ֆեոդալական դարաշրջանում տիրապետող-արտոնյալ դաս էր, որն առանձնանում էր տերիտորիալ հզորությամբ (հողատիրությամբ)»: Այս դասի ընտանիքի անդամները հատուկ դաստիարակություն ու կրթություն են ստացել (տղաները՝ հիմնականում ռազմական), ապրել շքեղության ու վայելքների մեջ: Ազնվական յուրաքանչյուր տոհմ ունեցել է սեփական զորք, դրոշ, զինանշան և, որպես կանոն, կենտրոնախույս, ընդդիմադիր ուժ է եղել:
Տարբեր դարաշրջաններում, տարբեր զավթիչների տիրապետության ու լծի տակ հայ ազնվականությունն աստիճանաբար իրավազրկվել ու դիմազրկվել է: Նրանց կոտրել-կոտորել են հարյուրներով, ընտանիքները զրկել են արտոնություններից: Սեփական ինքնագոյության, անունն ու կայքը փրկել-պահպանելու նպատակով որոշ տոհմեր համալրել են հոգևորների դասը` իրենց կալվածքները նվիրելով վանքերին կամ հավատափոխ են եղել` համալրելով իշխող-տիրապետող վերնախավի շարքերը: Նաև այլ ելք են գտել` գաղթել են օտար երկրներ. մի մասին հաջողվել է պահպանել դասային իր իրավունքներն ու արտոնությունները, մի մասն էլ անվանափոխվել է, ձուլվել:
Կոմունիստներն արմատապես ոչնչացրին ազնվականությանը` որպես արտոնյալ դաս: Ազնվականությունը միաձուլվեց բանվորագյուղացիական դասակարգին և լծվեց սոցիալիզմի, ապա և կոմունիզմի կառուցման «սուրբ գործին»: Իսկ սոցիալիստական հասարակարգում բոլորը, անկախ իրենց ծագումից, ունեցվածքից, մտավոր ու ֆիզիկական կարողություններից, միմյանց հավասար «ընկեր, եղբայր ու բարեկամ» էին: Ընդմիշտ մոռացվեցին «տեր», «իշխան», «պարոն» բառերը: Մի դիմելաձև կար` ընկեր, երկրի առաջին դեմքից մինչև բանվոր, հնձվոր ու կթվորուհի:
Անկախության սկիզբն էր, «ընկերը» շրջանառությունից դուրս էր մղվում, ընդունված դիմելաձև չկար, հաղորդումներիցս մեկի եթերից առաջ իշխանավոր հյուրիս հարցրի` եթերում Ձեզ ինչպե՞ս դիմեմ, «տիար»,-պատասխանեց հյուրս:
Պատկերացնո՞ւմ եք, եթե «տիարը» ընդունվեր, ցանկացած իշխանավորի պիտի ասեինք` տեր իմ, իմ տեր: Իրականում բոլորս մեծարվեցինք` արժանանալով «պարոն» կամ «տիկին» կոչումին` անկախ ունեցվածքից, դերից ու դիրքից: Ոչ բոլորն են, իհարկե, ընդունել ու ընտելացել, դեռևս շատ կան մարդիկ, որ նեղվում են` ես ի՞նչ պարոն, բայց դե…
Մարդկանց նույնիսկ Արարիչը հավասար չի ստեղծել, և մարդկային հասարակության մեջ էլ հավասարություն երբեք չի եղել, չկա և չի էլ լինելու, որովհետև հավասար ու նույնը չեն մարդկանց ընդունակություններն ու կարողությունները: Հենց սրանցով էլ մարդիկ տարանջատվում կամ մերձենում են միմյանց, որովհետև իրենց կարողությունների ու ընդունակությունների շնորհիվ կայանում կամ չեն կայանում, դառնում են այն, ինչ դառնում են: Եվ քանի որ կյանքում միշտ «նմանն զնմանին գտանէ», օրինաչափորեն գոյանում ու ձևավորվում են մարդկանց նոր խմբեր, նոր դասեր:
Մի կողմ թողնենք մեր հասարակության մեջ կայացած ստորին խավերին և միաժամանակ խոստովանենք, որ եթե կա ստորին խավ, կա նաև վերին խավ` վերնախավ։ Մենք գիտենք, թե նրանք ովքեր են:
Փորձ է արվում նոր, ժամանակակից ազնվականության ձևավորման և, քանի որ չունենք ազգային ազնվականության ավանդույթներ, նմանակվում են այլոց նիստուկացը, զբաղմունքի ու ժամանցի ձևերը: Այնուամենայնիվ, ազգային ինչ-որ բան վերականգնվում է` զինված թիկնապահները որպես սեփական զորք և, իհարկե, ապարանքաշինությունը: Կան նաև սեփական զինանշան ունեցողներ: Սակայն դեռևս այնքան ուժեղ չեն, որ կենտրոնախույս կամ ընդդիմադիր դառնան: Առայժմ ինքնուրույնության ու հզորացման տարբեր փուլերում են: Թող լինեն, թող պաշտոնապես ունենանք ազգային վերնախավ, թող տիտղոսներ ունենան, թող ժառանգեն, բայց միայն արժանիներն ու արժանավորները՝ միայն հստակ չափանիշներով ու հատուկ հատկանիշների համար: Բայց նաև, որ ընտրյալները ընդունելի լինեն: Թե չէ` ի՞նչ է կատարվում, ի՞նչ է ստացվում:
Նախորդ հասարակարգում հասարակության սերուցքը, հասարակության ընտիր խավը մտավորականությունն էր: Ընդգծված, տեսանելի ունևոր-հարուստներ չկային. իշխանավորները ղեկավարում էին, պայմաններ էին ապահովում` ծառայելով ժողովրդին, ժողովուրդն էլ հավասար իրավունքներով երկիր էր շենացնում: Մտավորականությունն էր փոխարինում, մտավորականությունն էր ստանձնել հասարակության ազնիվ խավի դերը: Եվ ազնվաշուք, վսեմափայլ մտավորականներ ունեինք, որոնց հենց միայն տեսքն ու պահվածքը պատկառանք էին ներշնչում:
Նոր հասարակարգում կյանքը նորացվում էր. փնտրտուք կար նաև անվանումների հարցում: Մի շրջան, կարծես, պատմական հիշողությունն արթնացավ, փորձ արվեց վերականգնելու «արքա», «թագավոր», «իշխան» անվանումները, որոնք առանձնապես շատ չտարածվեցին, կա՛մ մենաշնորհ մնացին, կա՛մ էլ արդիական ու հնչեղ չէին. երևի հնահոտ էր փչում: Փոխարենը շրջանառվեցին նույն իմաստն արտահայտող օտարազգի անվանումները: Չեմ թվարկում. ցանկացած քայլափոխի էլ կհանդիպեք ցուցանակի, ցուցափեղկի կամ ցուցապաստառի տեսքով: Գտնվեց խոսուն ու նորահոտ բառը` «էլիտա» կամ «էլիտար»: Բառը գտնվեց, իմաստավորվեց, բովանդակություն ստացավ և երբեմն նույնիսկ հայացվում է` «ընտրյալախավ»:
Եվ ովքե՞ր են այս ընտրախավում, ո՞վ է այդ խավն ընտրում և ի՞նչ արժանիքների համար, ի՞նչ արժեք է նա հասարակության համար: Ես չեմ ուզում, որ յուրաքանչյուր փողատեր էլիտար համարվի, չեմ ուզում, որ «սեքսուալ» տիտղոսի հավակնող և մերկ մարմնամասերը ցուցադրող «երգչուհիները» էլիտար հորջորջվող հանդեսներում ազգիս գլխին էլիտար կարգվեն:
Ընտրախավը կամ էլիտան (պատմական անունով` ազնվականությունը, վերնախավը) այն ազնիվ, բարձր, վերին խավն է, որը նախ և առաջ, հարստությունից ու փողից շատ ու շատ առաջ, պիտի լինի կիրթ ու դաստիարակված, կարդացած ու զարգացած, ունենա առանձնահատուկ պահվածք ու շարժուձև, գեղեցիկ խոսելաոճ, լինի բարեկիրթ ու բարեպաշտ, հարգանք ներշնչի:
Շատ կարևոր է մեր հասարակության համար, որ այս ազնիվ խավը ձևավորվի և դրական-բարերար ազդեցություն ունենա մեր կյանքի աղավաղված բարոյահոգեբանական մթնոլորտի վրա: Բայց ձևավորվի բնականորեն, բյուրեղացված:
Թե չէ ամբողջ Հայաստանը միայն «էլիտարներով» է լցված:
Թե չէ Հայաստանում ամեն ինչ արվում է միայն «էլիտարների» համար` ժամանցի ու զվարճանքի, բուժման ու հանգստի, հարդարանքի ու գեղեցկանալու, մարզվելու և ուտելու վայրերը: Նրանց խանութները, դեղատները, տաքսիները, սպասարկումը, սննդի ու այլ ապրանքների բազում տեսակները խիստ տարբեր ու հատուկ են:
Մնացյալ ամեն ինչը, եթե էլիտար չէ, կնշանակի՝ անպիտան է, թափելիք և ուրեմն չէլիտայի համար է:
«Էլիտար գովազդերը» միայն էլիտարները չէ, որ դիտում, տեսնում կամ լսում են. «չ-էլիտարները» նույնպես դիտում, տեսնում կամ լսում են: Ամեն վայրկյան սղոցող այդ էլիտարը կարծես, հասարակությանը հասցվող ապտակ լինի, հասարակության մեծ մասին ծաղրելու, նվաստացնելու համար արվի:
«Էլիտար-չէլիտար» այս ճչացող տարանջատումր ջլատում է մարդկանց, հետո էլ հասարակությունից հանդուրժողականությո՞ւն ենք ակնկալում: Հատկապես՝ երիտասարդությունից:
Անվանումը դեռ քիչ է, երևույթը պիտի համապատասխանի անվանումին և՛ ձևով, և՛ բովանդակությամբ:
Մեր հասարակությունը բարեկրթվելու և ազնվանալու պահանջ ունի:

ժաննա ՂՈՉԻԿՅԱՆ
Հ.Գ. Գուցե տասնյակ տարիներ անց հմուտ մի լեզվաբան փորփրի հայոց արմատական-բացատրական բառարանները` գտնելու համար «էլիտար» բառի բացատրությունը և, չգտնելով, առաջնորդվելով պարզ տրամաբանությամբ, եզրակացնի, որ բառը կազմված է երկու արմատից` «էլի» և «տար»։
Էլի՛ տար:

Դիտվել է՝ 2815

Մեկնաբանություններ